حساسيت به رژ لب و پوسته‌ريزي‌ لب‌ها


 

نويسنده:دکتر محمدجواد ناظمي*




 
خشکي و پوسته‌ريزي لب‌ها انواع مختلفي دارد که ممکن است به عنوان التهاب اوليه يا به علت التهاب پوست نواحي مجاور و يا حتي مخاط آن ايجاد شود.
ترک لب‌ها معمولا ناشي از شرايط بدمحيطي است که متعاقب تماس با سرما يا گرماي شديد اتفاق مي‌افتد. در اين حالت، بافت لب حالت ارتجاعي يافته و طراوات خود را در سطح از دست مي‌دهد و لب‌ها دچار زخم سطحي، ترک و پوسته‌ريزي مي‌شوند که در نتيجه ليس زدن و يا کندن پوسته‌هاي آن و دستکاري شرايط، دشوارتر مي‌شود.

متاسفانه گاهي اوقات شاهديم به علت مصرف مواد آرايشي غيراستاندارد مانند روژهاي لب و يا برخي مواد شيميايي، واکنش‌هاي حساسيتي به وجود مي‌آيد که مي‌تواند باعث بروز اگزماهاي تماسي و التهاب شود که التهاب موجود ناشي از مواد ترکيبي آنهاست. حتي در مواردي خمير دندان و دهان‌شويه‌ها نيز به علت داشتن ترکيبات متفاوت ممکن است عامل التهاب لب‌ها باشند. برخي ترکيبات دندانپزشکي و بعضي از مواد غذايي نيز در افراد حساس موجب التهاب لب‌ها مي‌شوند. کيليت (التهاب لب‌ها) ناشي از رژ يا lipstick معمولا به لب‌ها محدود شده ولي گاهي نيز فراتر رفته و پوست ناحيه مجاور را نيز درگير و گرفتار مي‌کند. همچنان که التهاب ناشي از غذاها پوست ناحيه اطراف لب را نيز مبتلا مي‌کند و اما درمان اين التهاب لب‌ها در درجه اول پرهيز از تماس با موادي است که فرد را دچار حساسيت کنند.
سپس استفاده و تجويز نرم‌کننده‌ها و استروييدهاي موضعي توصيه مي‌شود و از فرد مبتلا مي‌خواهيم از هرگونه دستکاري و کندن پوسته‌ها بپرهيزد. پرهيز از تماس مجدد با آن ماده خاص الزامي است.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com